torsdag 3 september 2015

Intervju med "Mångbarnsfaren"

Välkommen till Vibybloggen "Mångbarnsfaren"!

Don Thomaso!
Inleder med klassikern, hur känns det?
Fortfarande träningsvärk 4 dagar efter match så det känns bra…

Fullständigt namn: Klicka här!
Familj:  Fru och 4 barn
Yrke: Statstjänsteman
Fritid: Se svaret på Familj
Klubbar du spelat i: Tomelilla IF, gästspelare i Edinburgh City, Näsby IF, Viby IF
Favoritklubb: Alla klubbar i alla utländska ligor som har en svensk spelare med. Håller helst också på de lag som vinner.
Favorithemsida: viforaldrar.se
Favoritlåt: When youre young (acoustic version) – Three Doors Down
Förebild: Tack!
Bästa film: The Pianist – Roman Polanski
Bästa bok: Fifty Shades Of Grey

Vilka är dina lokala favoritlag? 
Har koll på de lokala serierna men håller såklart på Viby IF i alla lägen.

Vad är det bästa med Viby IF? 
Helt klart den mentalitet som skapats framförallt de senaste åren i och med generationsbyte och en stor ökning av antalet ungdomslag

Dina starka respektive svaga sidor som fotbollsspelare? 
Den här frågan är aningen tudelad då svaret har viss betydelse till vilket decennium eller sekel man hänvisar till. Men om vi tittar idag så är min styrka att jag i huvet vet precis hur jag ska göra och även vet hur andra gör, svagheten är då att nercellerna kopplade till musklerna blivit något förtvinade…
Förr i tiden var min styrka att jag gjorde mål på allt – svagheten var att det inte var så snygga mål.

Vilken fotbollsspelare inom världsfotbollen liknar dig mest spelmässigt?  Romario – tåfisar och vara på rätt ställe ofta så bollen studsar på dig in i mål…

Vem hade fått spela huvudrollen om man hade filmatiserat ditt liv?
Russel Crowe

Galnaste spelaren du spelat tillsammans med respektive mot? 
Med måste vara Pierre Månsson i Näsby IF. Under en period var han med och blev bara inbytt vid våra offensiva hörnor. Mest för att skrämma motståndarna och förhoppningsvis nicka in bollen. Mot måste vara min första match någonsin i sjuan i år mot Östanå Bruk. Har innan hört rykten om benknäckarserier och fick här uppleva hur det faktiskt såg ut på nära håll där man fullständigt saknar omdöme och går in i närkamper helt huvudlöst. Galet!

Vem är den bästa fotbollsspelare du spelat med respektive mot? 
Med är Lasse Larsson som under sin tränarkarriär i Tomelilla IF hoppade in vid ngt tillfälle och jag har för mig att vi spelade ngn gång tillsammans. Lasse gick dessvärre bort nu det senaste året efter en kort tids sjukdom.
Mot är Tobias Linderoth när han spelade i P16-laget i Hässleholm. Vi piskade dem i DM-semifinalen med mitt Tomelilla men fick stryk mot MFF i finalen.

Vilken är den bästa respektive sämsta tränare du haft? 
Bästa vill jag nog påstå att Ronny Capion varit. Lugn och taktisk och fantastiskt roliga träningar. Har haft förmånen att ha honom både i Näsby IF och Viby IF.
Sämst: Pete. Tycker att man ska kunna leva på gamla meriter och ha bättre förståelse för hög ålder och gamla muskler…;)

Ditt starkaste fotbollsminne? 
När jag gjorde mål efter 7 sekunder mot Högsby på Norra Öland i div 3 där Högsby till och med hade avspark. Sen glömmer jag aldrig Sverige – Paraguay VM i Berlin på plats på Olympiastadium.

Välj 5 eller fler Vibyspelare och motivera vilken spelare i Svenska landslaget genom tiderna som de hade motsvarat?

Lucas Mårtensson – Stefan Schwartz
Jäkla jobbig att ha i hasorna och svår som fasen att ta bollen ifrån. Tror dock Lucas är målfarligare än Schwartz

Martin Karlsson – Mikael Lustig 
En spelare som motståndarna älskar att möta och som medspelarna hatar att ha i sitt lag…

Martin och Fredrik Johansson – Thomas och Andreas Ravelli
Martin blir då Thomas eftersom han alltid är skadad och då lika gärna kan stå i mål, och Fredrik då Andreas för att….ja bror till den andre

Jonas Mattsson – Olof Mellberg
Båda skäggiga föredettingar. Jag tror att Jonas varit bra på fotboll en gång i tiden...

Vem ur Viby IF:s seniortrupp hade du anlitat som klubbens…
…fystränare?
Martin Karlsson. Som avskräckande exempel.

…konditionstränare?
Mig själv. Kan lova att det blivit mycket lugnare träningar med en ytterst liten dos av löpningar

…psykolog?
Kjellman har spelat en match i år va? Då är han given. Lugn och behaglig utanför planen men en helt annan människa på planen som kan psyka ihjäl motståndarna och på det viset vinna hem matcher till Viby

…materialare?
Pe. Det är han väl? ;)

…dietist?
Christian Nilsson. Tänk om alla varit så kvicka och inte haft en massa extrakilon liggande på sig?

…massör?
Steffo. Tänk riktig öststatsmassage..

...stylist?
Sorry Marcus, men du är given på denna fråga..Hårsprayen går inte att bortse från.

…sjukvårdare?
Pe såklart. Har fixat de flesta skador på matcherna under året med vatten.

…chaufför?
Rolf Johnson. Han har ju busskort så möjligheterna är stora.

…frisör?
Lucas.  Varför krångla till det?

…livvakt?
Steffo igen. Ser faktiskt honom framför mig i svart kostym, vit skjorta och en handsfree..

Nämn något du ångrar?
Att jag inte gick till Viby IF tidigare och petade Johansen tidigare.

Berätta något inte många vet om dig? 
Att jag som liten i mina proffsdrömmar sa till min tyska mor att platsar jag inte i svenska landslaget så tar jag det tyska…

Vem i seniortruppen hade fått dejta din dotter? (rent hypotetiskt men du måste välja någon)
Problemet med denna frågan är att den knappt är hypotetisk längre med tanke på åldern på de yngsta i laget. Utifrån det så känner jag att frågan är felställd och svarar istället att jag kommer sitta i farstun på en stol på fredag- och lördagskvällar med bössan i ena näven och taxeringskalendern i den andra…

Vilken fråga har jag missat? I så fall ställ den och svara på den själv.
Varför har inte alla anfallare shorts med insydda fleecefickor?
För att jag fick mina specialsydda under min tid som anfallare. Blev kallt ibland på höstsäsongen när man aldrig fick några bollar från försvaret.

Vilka är dina intryck av Vibybloggen? 
När den är igång är den fantastisk. När den är inaktiv är den skitdålig.

Inleder med klassikern ”Hur känns det?”
Snabbval (pallar du så släng in en motivering)

Werners bräda eller Werners….ja du vet!
Werners Djurröd

Matssons match eller Matssons träning
Helst ingen Mattson alls

Petes svenska eller Stevans svenska
Nickar ändå bara och skrattar med när de pratar så jag vet inte…

Lucas långa hår eller Lucas korta hår
Är han så gammal?

Nils Ekströms brudar eller Pantertanter
Den har jag helt missat så jag vet inte vad jag svarar på

Rinkaby eller Vanneberga
Vanneberga. Sparat många tusen till klubben när de fixade färg gratis till oss.

Värma upp eller Jogga ner
Kvittar. Åker på en bristning oavsett.

0-0  eller 4-4
4-0 till Viby


Vibybloggen tackar Mångbarnsfaren för intervjun.
*Bloggarens anmärkning, formateringen i detta inlägget har strulat så både teckensnitt och text har hoppat under redigering. Jag har inte riktigt fått rätsida på det. Ni får ha överinseende att det typsnittet växlar. HTML och jag är inte alltid vänner. 

//Johansen

2 kommentarer:

  1. Aj aj Thomas. Jag har inte nämnts som 'sämst tränare' innan. Jag ska fundera långt och djupt över det du säger. Oj, redan klar med detta! Ses imorgon :)

    SvaraRadera
  2. Matchhjälten :-)

    SvaraRadera

Keep it clean!