onsdag 28 november 2012

Tack för allt!

Sista framträdandet i Vibytröjan. 
Det är med tunga fingrar på tangenterna som jag skriver detta inlägget. Undertecknad har beslutat att lämna Viby IF efter 10 roliga, framgångsrika men framför allt underbara år i klubben.

Att summera dessa är en ren omöjlighet. Att skriva ett inlägg där jag tar med alla de underbara människor fått chansen att träffa i föreningen hade blivit en "namedropping" utan dess like. Jag önskar att jag kunnat återge alla de skratt som jag bjudits på och hur kul vi haft tillsammans.

Givetvis kan man läsa denna bloggen från inlägg 1-464 för att få en viss aning om hur kul jag haft men dessa inlägg motsvarar ju inte tusendels promille av alla skratt.

Det känns nästan orättvist att ändå inte nämna några personer som funnits i och kring föreningen ända sedan jag kom dit 2002. Jag vill tacka Mats Nilsson (dåvarande ordföranden) som i sitt bemötande gjorde att jag direkt kände mig välkommen i klubben. Jag vill även tacka Mikael Sjöberg som alltid funnits i och kring föreningen i olika roller, lagledare, allt-i-allo och nu flitig åskådare. Jag ser fram emot att stå bredvid Micke vid sidan om planen och lyssna, framför allt på hans domarkommentarer. Och slutligen Henrik "P" Petterson som fortfarande är verksam i föreningen. Jag tillhör också en av få aktiva som fått ynnesten att spela med "P". Där så kommer jag alltid minnas vår ovanliga straff i Hanaskogs-cupen. "P" petar straffen i sidled varpå jag rullar in den i öppet mål. "P" är en föreningsmänniska som ibland tyvärr känns som ett utdöende släkte.

Vill även tacka Vibyfansen! Ni vet vilka ni är!

Anledningen till att jag slutar undrar säkert flera. Svårt att peka på en anledning. En är att jag känner att jag inte kan eller orkar bidra på samma sätt som tidigare. Med den rådande situationen i Viby, där klubben står utan tränare, en träning i veckan, inställda träningar och spelare som lämnar till höger och vänster så känner jag att det är dags. Jag har varit med om det innan i Viby IF men då varit drivande i att hålla ihop och samla laget. Den orken finns inte idag och hade varit konstgjord andning. Det hindrar inte att det gör ont. Någon annan kommer säkert kliva fram. Det svaret är inte en 38-årig Öllsjöbo. Nej, jag har aldrig bott i Viby! Den frågan har jag fått ofta. Även om min kärlek till klubben gjorde att vi tittade på hus i byn.

Jag har fortfarande kontakt med många spelare som spelat i Viby IF under mina 10 år och de flesta är ense om att det vi upplevt i Viby IF var speciellt. Även spelare som lämnat klubben i hopp om att gräset skulle vara grönare på andra sidan. Men vi vet alla att gräset är grönare på Grönängen.

Jag kommer låta bloggen ligga kvar nostalgisk som jag är. Jag kommer dock att koppla loss den från Vibyif.com framöver och sedan låta den sväva runt i cyberrymden. Kanske den kan användas i något reunion-sammanhang i framtiden.

Ett stort tack till alla trogna läsare av Vibybloggen och speciellt ni som kommenterat. Utan er hade det inte blivit 464 inlägg.

Kommentera gärna ert bästa Vibyminne, bästa inlägg eller liknande!

För sista gången...
//Johansen

27 kommentarer:

  1. Tack själv Johansen.

    SvaraRadera
  2. Det är inte utan att man känner lite vemod när en legend som du slutar i den gröna tröjan. Har dock full förståelse för ditt beslut.

    SvaraRadera
  3. Bragden i Båstad kommer man ju aldrig glömma :)

    SvaraRadera
  4. Tack för allt Johansen. Otroligt kul tid. Det jag minns absolut mest är vinsten i simningen! Kan väl erkänna nu att du är lite bättre än mig i pingis (fast bara på att spela defensivt:) Hoppas verkligen vi träffas snart igen, tveksamt om det blir på fotbollsplanen.

    SvaraRadera
  5. Vad ska jag nu läsa för att håll koll på VIBY IF?

    Olsén (fd Viby spelare)

    SvaraRadera
  6. Dax att sparka igång oldboys ?
    Om inte annat så kan vi ju dricka öl och snacka skit :)

    SvaraRadera
  7. ....btw... tänker inte säga tack för allt utan mer en "TACK SÅ LÄNGE" ....

    SvaraRadera
  8. Du får ju skapa en Venestadsblogg nu om jag har hört rätt?! :)

    Tack för alla roliga och kloka inlägg (menar absolut inte inlägg på fotbollsplanen, för fyfan va dåliga dem varit) :)

    SvaraRadera
  9. Har Venestad startat Oldboys?

    SvaraRadera
  10. Startar du upp ett Viby Oldboys Martin så är jag på.

    Någon Venestadsblogg blir det inte.

    Det jag har gjort utanför planen i Viby kommer jag inte upprepa som spelare i någon annan klubb.

    SvaraRadera
  11. Vi får väl se vad framtiden ger...

    För övrigt så ska det vara klart med ny tränare för 2013 !!!

    SvaraRadera
  12. Kristian, det är ett stort jobb att hålla igång ett fotbollslag. Det tar mycket tid och mycket ork. Dina glada miner, dina roliga ord, dina inlägg, kommentarer och fredagsfräckisar, dina sällsynta nickmål, onödiga varningar, och framför allt din 20 minuter som ytterback, alla dessa underbara stunder har gjort att livet i Viby IF har varit rikt, roligt och säkert utan likelse. Ha det bra och fortsätt att underhålla fotbollsvärlden.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  14. ...det är inte förrän båset är tomt som man börjar sakna kon...

    SvaraRadera
  15. Saknar fortfarnade denna blogg...

    SvaraRadera
  16. det närmar sig.....

    SvaraRadera
  17. Skönt att jag håller igång denna blogg.....

    SvaraRadera
  18. Denna blogg verkar fortfarande vara aktiv. Gött. Ska sprida det....

    SvaraRadera
  19. Såååååå har det då ÄÄÄÄNTLIGEN hänt......

    Mr VIBY himself är nu tillbaka i den grönvita tröjan. Som vi har längtat. Vissa saker ska bara förbli som de varit !!

    Välkommen hem JOHANSEN !

    SvaraRadera
  20. Jäkla drag i bloggen igen. Det gillar vi! Fullt av unika besökare.

    SvaraRadera
  21. Det är inte kvantitet utan kvalité som räknas Thomas...B-)

    SvaraRadera
  22. Så sant, så sant. Kvalité är det i massor! Premiär på lördag. Funderar på om jag får högerbackspositionen...

    SvaraRadera
  23. Låter rimligt med högerbacksposstion för dig... Johansen borde få en ny chans på vänstersidan :)

    Varför inga svar ifrån lill-Yoda?

    SvaraRadera
  24. TRÄNING IDAG !
    Lovar att inte dra ett enda gammalt skämt...bara nya :)

    SvaraRadera
  25. Saknar fortfarande bloggen..speciellt på fredagar :)

    SvaraRadera
  26. Steg 1 av 2 är nu klart...Johansen åter i grönvit tröja....
    Då återstår endast att väcka liv i denna blogg...

    För Viby, mänskligheten samt mig :)

    SvaraRadera
  27. Sluta jogga, börja blogga!

    SvaraRadera

Keep it clean!